2022.08.12-13 – Szlak Kanału Elbląskiego

Elbląg-Ostróda

Kilometraż trasy:
Elbląg (0,0)-Janów Pałac (8,4)-Początek kanału Elbląskiego (18,0)-Pochylnia Jelenie (26,2)-Pochylnia Oleśnica (28,2)-Pochylnia Kąty (31,3)-Pochylnia Buczyniec (34,8)-Druity (38,0)-Małdyty Zajazd Pod Kłobukiem (nocleg) (49,1)-Wilamowo (54,5)-Jezioro Rude i Kanał Ducki (62,6)-Pomnik 1912-18 przy Kanale Elbląskiem (66,9)-Miłomłyn (73,8)-Stary most kolejowy nad Drwęcą (84,0)-Ostróda Bulwar (86,4)

Z powodu cierpienia na nadmierną ilość wolnego czasu i prognozowaną bardzo dobrą pogodę (wręcz za gorąco) zaplanowaliśmy dwudniową wycieczkę nowo wytyczonym Szlakiem Kanału Elbląskiego.

Kilka słów o samej drodze.
Przede wszystkim szlak jest bardzo dobrze oznaczony i poprowadzony w taki sposób, by był w bliskości do szlaku wodnego Kanału Elbląskiego. Szlak opisują pomarańczowe kwadraty z symbolem kół wyciągowych pochylni, a od czasu do czasu zobaczycie też tabliczki z kilometrażem jaki pozostał do większych miejscowości. W zasadzie nie miałem potrzeby korzystać ze swojego Garniaka (nawigacja Garmin), bo na każdym skręcie i przy każdym skrzyżowaniu stoją nowe ODBLASKOWE znaki opisujące szlak (jedynie te na drzewach są malowane, ale jest ich wręcz nadmiar).
Szlak właściwie zaczyna się przy Rondzie Bitwy pod Grunwaldem w Elblągu, jednak my zaczęliśmy naszą wycieczkę pod McDonaldem w Elblągu (i tak zaczyna się na naszej mapie). Musieliśmy podładować wewnętrzne bateryjki gorącą kawą i tostem z ulubionym bekonem.
80-cio kilometrowa trasa wykorzystuje istniejącą infrastrukturę i wiedzie śladem starego szlaku Elbląg-Iława. Jest on krótszy od swojego poprzednika i w mojej ocenie idealny na rodzinną dwudniową wycieczkę. Szlak jednak ze wzgledów technicznych omija pochylnię Całuny i nie wiemy dlaczego też nie został poprowadzony przez pochylnię Buczyniec, która jest wręcz obowiązkowym punktem na szlaku. To bardzo wielkie niedopatrzenie projektującego jej przebieg! Dlatego wprowadziłem tę jedną modyfikację szlaku i Buczyniec jest uwzględniony w moim pliku gpx.
Zalecany rower to w zasadzie każdy oprócz typowej szosówki, bo dość spore odcinki wiodą płytami Youmbo, a w drugiej części na leśnym odcinku Miłomłyn-Ostróda kilkaset metrów było bardzo mocno zapiaszczone. Wycieczkę rozpocząć możecie z dowolnej strony, a kierunek Ostróda-Elbląg jest ciut łatwiejszy, bo pokonacie pochylnie z góry na dół.
Zakończenie szlaku jest na ładnym bulwarze w Ostródzie nad jeziorem Drwęckim.

Atrakcje i ciekawostki na szlaku kierunek z Elbląga:

  • Panorama na jezioro Drużno – z mostu przebiegającego nad S7 podziwiać można malowniczą panoramę jeziora Drużno.
  • Pałac w Janowie – obecny pałac powstał w roku 1866, otoczony jest 16-hektarowym parkiem, w którym wiek najstarszych drzew szacuje się na 180 lat. Od końca II wojny światowej do 1994 roku pałac i folwark były siedzibą PGR-u, obecnie są własnością prywatną wykorzystywaną jako gospodarstwo agroturystyczne.
  • Rezerwat przyrody „Jezioro Drużno” – Trasa wiedzie drogą asfaltową przy granicy rezerwatu. Ciekawostką jest instalacja hydrotechniczna tj. stacja pomp nr 70 Węzina czy mosty nad kanałem odwadniającym, rzeką Elszką, Kowalewką i Wąską, a także liczne poldery i cieki odwadniające.
  • Punkt widokowy na Kanał Elbląski – miejsce zlokalizowane przy wejściu/wyjściu Kanału Elbląskiego z/do jeziora Drużno. Tu zaczęliśmy swoje „wyścigi” ze statkiem wycieczkowym.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1914 r. – jedyny most o takim kształcie nad Kanałem Elbląskim.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1911 r. – w sąsiedztwie mostu znajduje się miejsce odpoczynku z widokiem na Kanał Elbląski i pochylnię Jelenie.
  • Pochylnia Jelenie – z 1859 roku. Druga w kolejności od Elbląga. Długość torowiska wynosi 433 m, a różnica poziomów 21,99 m.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1914 r.
  • Pochylnia Oleśnica – z 1859 r. Trzecia w kolejności od Elbląga. Długość torowiska wynosi 479 m, różnica poziomów 24,20 m.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1911 r. – zachowana oryginalna bryła i elewacja mostu w typie łukowym.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1912 r. – jednoprzęsłowy, betonowy most o łukowym kształcie. Do czasów współczesnych zachowała się bryła, elewacja i bariery.
  • Pochylnia Kąty – z 1859 r. Czwarta w kolejności od Elbląga. Długość torowiska wynosi 404 m, różnica poziomów 18,88 m.
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1912 r.
  • Pochylnia Buczyniec – z 1860 r. Ostatnia, piąta i najdłuższa pochylnia w kierunku od Elbląga. Długość torowiska wynosi 490,3 m, różnica poziomów 20,62 m.
  • Żelbetowy most nad Kanałem Elbląskim z 1894 r. – jeden z najstarszych mostów żelbetowych na terenach Polski, jest też najwyższym mostem nad Kanałem Elbląskim.
  • Dwór Drulity – Neoklasycystyczny dwór zbudowany w latach 1853 – 55 przez hamburskiego kupca Jurghena Kramera. Przypomina ekskluzywne wille z Hamburga, dzielnicy Blankensee. Obiekt przeszedł gruntowną rewitalizację. Wizyta we wnętrzach obiektu na długo zapada w pamięć. W sezonie letnim działa tu kawiarnia i restauracja. Dwór otoczony jest kompleksem parkowo – krajobrazowym z bukami, oczkiem wodnym czy fontanną.
  • Most nad Kanałem Elbląskim w Karczemce
  • Most nad Kanałem Elbląskim z 1883 r.
  • Kanał Bartnicki-Ducki – kanał łączy jezioro Ruda Woda z jeziorem Bartążek a jego długość wynosi ponad 800 m. Drzewa rosnąc nad brzegiem kanału tworzą piękny, zielony tunel.

Na nocleg wybraliśmy Zajazd pod Kłobukiem w Małdytach. Urokliwe i znane miejsce z przepyszną kuchnią. Pośród sporego ogrodu doskonale zregenerujecie siły na dalszą część trasy. Gorąco polecamy.

Mała galeryjka z wycieczki poniżej.

Oczywiście to nie jest wszystko co można zobaczyć w tym regionie, ale w dwa dni nie sposób wszystkiego dotknąć czy posmakować.

Ślad pobierzecie z mapy.

Do zobaczenia na trasie.

Dodaj komentarz

jeden × 4 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.